In 15 stappen ‘klaar voor de.……..’!

In 15 stappen ‘klaar voor de.……..’!

Startup ondernemer Jeroen van der Heide omschrijft zichzelf als een creatieve en energieke geest die graag zijn hart en hoofd combineert. Als student dacht hij al ver buiten de omlijnde kaders. Die grondhouding kwam hem later goed van pas in zijn werk als internationaal salesmanager van toonaangevende kledingmerken. Nu heeft Jeroen ook de stoute schoenen aangetrokken en is zijn eigen startup gestart. Een online onderneming die samenwerkt met grafische ontwerpers voor duurzame en transparante producties van T-shirts. Met een aantal crowdfundcampagnes heeft Jeroen zichtbaarheid gecreëerd en bouwt nu verder aan zijn startup met alle uitdagingen die erbij horen. Tijd om hem eens te vragen naar zijn investeringservaringen.

Wat typeert een startup ondernemer? Een mooi experiment, tussen 1 en 5 jaar, met leerzame tussenpozen. Met een verfrissende houding dingen anders doen dan de ‘gevestigde orde’, daarmee ontwrichtend en meer effectief zijn. Als je kijkt naar echte innovatie, komt die niet uit de branche zelf. Tesla is geen autofabrikant, maar een batterijproducent die later een elektrische auto is gaan bouwen. Airbnb is geen hotelketen maar een platform met vraag en aanbod van kamer(ver)huur door particulieren.

Waarmee gaat een startup aan de slag? Door anders en onderscheidend te zijn met een duidelijke visie waarom en hoe je iets doet. In je missie ruim je plaats in om samen te werken met andere partijen en om met elkaar synergie te bereiken. Openstaan voor veranderingen, die zijn er vaak, aan elk idee moet tussendoor worden gedraaid en aangepast. Up-to-date marktkennis onderhouden en een goed team om je heen bouwen dat aanvult en uitdaagt. Weet dat je niet overal een ‘10’ in bent.

Waarvoor is een startup waakzaam? De ambitie mag niet stagneren, jezelf blijven ontwikkelen geldt in algemene zin als ondernemer. Probeer een volgende stap die vanuit jezelf komt. Het leven van een startup gaat afwisselend gepaard met progressie en stagnatie, daarmee moet je kunnen omgaan en een grens verleggen als mens. Iedereen wil iets van je. Luister vooral niet naar de verkeerde mensen. Kaf van het koren scheiden door te vragen naar zichtbare resultaten in expertises en daarvoor marktconform willen betalen.

Hoe kan een startup ‘investor-ready’ worden? Klip en klaar schetsen wat je al hebt ondernomen. Een investeerder ontvangt 50 – 60 aanvragen per dag. Die heeft geen tijd om je hele bedrijfsplan te bestuderen. Bouw met deze 15 essentiële stappen je eigen Pitch Deck waardoor investeerders wél gaan investeren,

Wat zijn de quick-wins met een investeerder? Een investeerder of populair business angel heeft een verleden als ondernemer en zal zijn vergaarde kennis en netwerk graag beschikbaar stellen. Met zijn enthousiasme vervult hij ook een ambassadeursrol en opent deuren naar mogelijke zakenpartners, maak daarvan gebruik. Voor elke startup een plezierige bijvangst, ook omdat in het begin zaken wel eens stroef lopen.

Jeroen van der Heide is eigenaar van Honest Clothing in Zutphen. Na zijn bezoek aan de KvK Week van de Financiën in februari 2017 heeft hij aangeboden zijn ervaringen en expertise te willen delen met andere startup ondernemers.

Van: Paul van Eijck, KvK adviseur Ondernemersondersteuning, bel gratis KvK Financieringsdesk 0800 – 1014.

Share this post