5 Manieren om effectief te netwerken

5 Manieren om effectief te netwerken

Om maar met de deur in huis te vallen: ik heb een bloedhekel aan netwerken. Althans de manier waarop dat door velen gedaan wordt: het eindeloos blijven bezoeken van allerlei borrels, beurzen, bijeenkomsten of voetbalwedstrijden, zonder resultaat! Ik geef je 5 manieren om beter en vooral effectiever te netwerken.

Want, wees eens eerlijk: De mensen die je ontmoet lijken op het moment zelf erg geïnteresseerd te zijn in je dienst, maar laten daarna niets van zich horen. Je netwerk wordt eigenlijk niet groter en je hebt ook niet het gevoel dat er meer mensen op je af komen. Al je harde werk levert nauwelijks iets op. Kortom: het resultaat is nihil.

Netwerken kan anders en effectiever. 5 manieren om effectief te netwerken:

  1. Kies een platform en wees daar actief op
  2. Breng je netwerk met elkaar in verbinding
  3. Wees bescheiden, zaai en oogst later
  4. Personal branding: creëer je eigen merk
  5. Deel relevante content

1. Kies een online platform en wees daar actief op

Netwerken gebeurt tegenwoordig veel online. Social media is immers ongekend populair onder particulieren en bedrijven. Facebook is niet alleen een sociale omgeving waar je lief en leed met vrienden kunt delen. Ook als ondernemer kun je met een bedrijfspagina prima uit de voeten. Met een gerichte strategie kun je potentiële klanten interesseren en motiveren bij jou klant te worden. Ook kun je mensen betrekken bij product- of dienstontwikkeling of kun je met gerichte campagnes jouw doelgroep bereiken. Linkedin is de zakelijke tegenhanger van Facebook. Vooral prima voor de dienstverleners. Linkedin kent bijvoorbeeld veel netwerkgroepen. Sluit je daarbij aan, lees de artikelen en meng je in discussies die jou of je doelgroep aangaan. Als MKB Kredietcoach deel ik bijvoorbeeld artikelen over financieringsvraagstukken, het automatiseren van je boekhouding en geef regelmatig tips en ideeën om een betere ondernemer te worden.

2. Breng je netwerk met elkaar in verbinding

Hoe simpel is het! Ons kantoor heeft onlangs een klantenpanel ingevoerd. We hebben een doorsnee, een mix van een aantal klanten van ons kantoor uitgenodigd en hen gevraagd na te denken over hoe wij als accountantskantoor presteren, wat er goed gaat en beter zou kunnen. Eén van de zaken die duidelijk naar voren kwam, is de behoefte en mogelijkheid om ondernemers met elkaar in verbinding te brengen. Wij hebben 300 regionale ondernemers uit het MKB in onze portefeuille. Elk met hun eigen specifieke product of dienst en elk met een behoefte aan groei van hun onderneming, in welke zin of op welke manier dan ook. Wat is er voor ons als accountantskantoor makkelijker om deze mensen actief met elkaar in contact te brengen en hen waar mogelijk zaken samen te laten doen. Uiteraard is voorzichtigheid en enige terughoudendheid wel aan te bevelen. Het moet niet, maar sta er wel voor open!

3. Wees bescheiden, zaai en oogst later

Netwerken is het bij elkaar brengen van mensen om te kijken of zij iets voor elkaar kunnen betekenen. Help daar vooral bij. Bel een klant van je op en breng hem in verbinding met een ander persoon uit je netwerk. Deel wat van je kennis, zonder daar meteen iets voor terug te verlangen. Zorg dat je je klanten geregeld spreekt en hen helpt, wees betrokken en pro actief. Oftewel zaai! Het oogsten komt later wel.

4. Personal branding: creëer je eigen merk

Als ondernemer heb je natuurlijk een bedrijf. Maar hoe vaak ben jij zelf het bedrijf niet? Dat kan een gevaar zijn natuurlijk, zeker als het bedrijf om jou draait en het eigenlijk niet zonder jou kan. Een risico, maar aan de andere kant een enorme kans! Beschouw jezelf als merk en je zult zien dat dit een stimulerend effect heeft op de verkoop- en marktwaarde van je bedrijf. Aansluiting bij een landelijke organisatie zoals MKB Kredietcoach kan je persoon als merk versterken. Je hebt dan namelijk 1 gezamenlijk doel en dat is een organisatie op de kaart zetten. En dat heeft uiteindelijk ook persoonlijk voordeel.

5. Deel relevante content

Als ondernemer heb je veel kennis in huis. Uiteraard wil je die kennis delen met je (potentiële) klant. Natuurlijk wil je je product of dienst verkopen, maar  dan moet je eerst zorgen dat je je doelgroep kunt bereiken, dus je moet weten wie je klant is.

Op het moment dat je weet wie je klant is, ga je hem proberen naar je website te trekken door interessante informatie aan te bieden: content dus. Dat kan een whitepaper zijn (MKB Kredietcoach whitepaper over financieren) zijn, een checklist, een infographic, een test of een poll. Noem het maar op. Op die manier interesseer je een potentiële klant en is het eerste contact gelegd. Zorg er wel voor dat je de gegevens van je potentiële klant te pakken krijgt.

Deel regelmatig waardevolle content of tips zodat je onder de aandacht blijft van de mensen in je netwerk, en als ze hier op reageren krijgt ook hun netwerk dit te zien.

Zoals je uit bovenstaande punten kun afleiden gebeurt er veel online. Prima uiteraard, maar een goede kop koffie en dito gesprek is natuurlijk de manier om te netwerken. Actief zijn op social media en bijvoorbeeld personal branding is aanvullend op persoonlijk contact. Maar vaak wel een aanleiding om in gesprek te komen!

5 manieren dus om effectief te netwerken. Gebruik social media, breng mensen bij elkaar, zaai, promoot jezelf en deel je kennis met anderen. Ofwel wees actief en ga ervoor!

Enne…bij de MKB Kredietcoach staat de koffie klaar! Gratis en voor niks, neem contact met ons op om elkaar te leren kennen!

 

Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *