Het belang van CRM voor het accountantskantoor

Het belang van CRM voor het accountantskantoor

Al heel wat jaren kom ik bij accountantskantoren over de vloer. Als consultant probeer ik al even zoveel jaren deze accountants te adviseren en te begeleiden bij hun technische ontwikkelingen. Al geruime tijd is CRM een veelgehoorde term. En ook al geruime tijd kom ik erachter dat veel kantoren hun CRM niet optimaal voor elkaar hebben.

“CRM meer dan een kaartenbak”
Wanneer men denkt aan CRM, dan denkt men aan een ouderwetse kaartenbak. Zo een met verschillende tabjes. Of misschien wel aan een Rolodex waar we vroeger onze verzameling visitekaartjes in bewaarden. Zo had je alle gegevens van klanten en andere contacten bij elkaar. En ja, ook deze functie is aanwezig in de huidige CRM oplossingen. Deze oplossingen kunnen echter zoveel meer betekenen voor u dan het vastleggen van gegevens van uw (potentiële) klanten.

Bewaak uw processen
Ik had het hierboven al even over uw potentiële klanten, uw suspects en prospects. Hoe komt dit bedrijf bij u binnen? Wat is uw volgende stap? Wie gaat deze stap nemen? En hoe wordt de opvolging gewaarborgd? Kortom: hoe zorg ik ervoor dat elke lead de juiste opvolging krijgt en er geen verloren gaat?

De meeste huidige CRM oplossingen bieden ook ondersteuning bij uw bedrijfsprocessen. Bovenstaand commerciële proces is slechts een voorbeeld. Dit geldt natuurlijk voor al uw bedrijfsprocessen.

Haal meer uit uw bestaande klanten
Een ander verschil met de Rolodex is dat u veel meer gegevens van uw klanten kunt verzamelen dan enkel de naw- en contactgegevens. Welke werkzaamheden doet u voor uw klanten? Wie is er verantwoordelijk voor de klant? In welke branche is de klant werkzaam? En ga zo maar door.

Door deze informatie kunt u dus snel een overzicht van al uw klanten in een bepaalde branche krijgen waarvoor u fiscale werkzaamheden doet. Dit is handig als u hen op de hoogte wilt stellen van veranderende wet- en regelgeving. Vergeet hierbij ook niet uw commerciële kansen!

De kracht zit in de koppelingen
Ontwikkelaars en verkopers van CRM oplossingen vinden hun oplossing uiteraard het allerbelangrijkst. Hierover valt absoluut te discussiëren. Dit neemt niet weg dat CRM de spin in uw web kan zijn. Automatiseren is slimmer en efficiënter werken. Eén voorbeeld: je hebt slechts één plek van invoer. Dubbel werk, dat willen we niet kennen. Door het koppelen van uw CRM en uw overige oplossingen maakt u CRM de spin in uw web. Hier voert u gegevens in en wijzigt u deze. Dit zal leidend zijn voor uw andere pakketten. Deze eenvoudige handelingen zullen dus nooit meer dubbel gedaan hoeven te worden.

Ik geef nu slechts één voorbeeld. Hiermee houd ik mij vreselijk in, want over automatisering van accountantskantoren kan ik dagenlang doorpraten en discussiëren. De mensen die mij kennen zullen dit ongetwijfeld beamen. Wilt u er eens dieper op in gaan? Laat het mij vooral weten!

Henk Aardoom is ICT-consultant bij Full•Finance Consultants

Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *