Groeiondernemer met ‘ons ben zuunig’

Groeiondernemer met ‘ons ben zuunig’

Enkele decennia geleden kreeg de Zeeuwse uitspraak ‘ons ben zuunig’ landelijke bekendheid. Uit een beroemde margarine reclame in de jaren ’70/’80. Goed op je centen letten was het advies.
Daarom blijft het als ondernemer slimmer om naar je winst te kijken dan naar je omzet. Uiteindelijk gaat het om één ding en dat is cash. Geld dat op jouw bankrekening staat. Met cash betaal je medewerkers, de belasting en leveranciers. En daarom is cash altijd een belangrijke maatstaf die je voortdurend in de gaten moet houden. Vooral groei slurpt cash. Met een Zeeuwse aanpak help je jezelf op weg.

1. Werk met financiële informatie die vooruit kijkt
Het blijkt dat de meeste ondernemers goed op de hoogte zijn van hun omzet. Van jaar tot jaar. Met deze cijfers kijk je echter in het verleden. Zeker een bedrijf dat snel groeit, heeft meer aan een systeem dat de resultaten voor de komende maanden inschat. Dit geldt zeker voor cash, minimaal zes maanden vooruit kijken is okay.

2. Vind een financieel manager
Boekhouders en administrateurs leggen vast wat er nu gebeurt binnen jouw bedrijf. Op een gegeven moment (ergens tussen de 25 en 50 medewerkers) maak je de de stap naar een financieel manager. Die slimmer kijkt naar cijfers, marge en vooral naar de toekomst.

3. Vergroot cash met slimme trucjes
De goedkoopste manier om je cashpositie te vergroten is simpel.

  • Klanten eerder laten betalen en leveranciers later;
  • Aanbetalingen van 30 procent naar 70 procent tillen. En daarvoor de verkoopafdeling belonen met een bonus;
  • Facturen sneller en foutloos versturen én sneller aanmanen. Dus kleine effectieve maatregelen.

4. Begin op tijd met groeifinanciering
Wanneer je direct geld nodig hebt, zijn er weinig partijen waar je terecht kunt. Begin daarom op tijd, omdat het altijd langer duurt dan je denkt. Ook omdat onderhandelen bij zowel een bank, investeerder of leverancier tijd kost.

5. Kies de juiste financier en financiering
Bij een cashtekort hebben weinig ondernemers een duidelijk beeld welk geld ze om welke reden nodig hebben. Wordt het risicokapitaal, een overbruggingskrediet, een rekening courant bij de bank, factoring, leasing, crowdfunding of een gewone geldlening. Bij een van de vele aanbieders. Schat van tevoren in bij wie je aanklopt. Hulp nodig? De KvK Financieringsdesk.

6. Houd bij groeifinanciering zicht op de onderneming
Verdeel de aandacht over het bedrijf. Een veelgemaakte fout is dat wanneer de aandacht van de ondernemer gaat naar het oplossen van de groeifinanciering. Dan is er toch minder aandacht voor de onderneming. De omzet zakt in. Precies op het moment dat je de nieuwe financiering afsluit.

Paul van Ecijk, Kvk adviseur ondernemersondersteuning

Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *